Ekonomernas medlemskort

by danjo

Måste man lämna in sitt medlemskort till ekonomkåren om man råkar kritisera USA? Jag råkade höra en återutsändning av gårdagens ‘Pengar’ i P1, där man diskuterade vad G7-mötet kunde tänkas prata om. Växelkurser är givetvis en viktig fråga och alla var överens om att Kinas fasta växelkurs mot dollarn var ett problem som orsakade spänningar i världsekonomin. Konsensus var att Europa får ta hela smällen av USAs handelsobalans. Men även om man tassade runt problemet och sa att en uppskrivning av yuanen bara var en tillfällig lösning var det ingen som ens vågade nämna att huvudproblemet kanske kan ligga i USAs katastrofala budgetunderskott. Kina sitter ju på en massa (och då menar jag verkligen massor) amerikanska statsobligationer. Jag ber om ursäkt om de fredagsöl jag fått i mig gör att jag tänker fel, men vore inte en uppskrivning av yuanen att ge bort en försvarlig del av de pengarna?

