Peter Erikssons interna brev

by danjo

Kom mig äntligen för att läsa det interna brev av Peter Eriksson som Stockholms Fria Tidning publicerade.

Visionen om ett räntefritt samhälle. Det här beslutet går tyvärr inte att försvara. Varje försök innebär att man hamnar i ett ännu värre läge. Man kan försöka skämta bort det med att vi redan är nära en nollinflation och extremt låg ränta men det räcker inte när det blir allvar mot erfarna journalister. För mig känns det här oerhört jobbigt. Jag har väldigt svårt att ljuga. Det är också väl känt vad jag och partistyrelsen i övrigt tycker. Problemet i sak är att någon form av förbud mot ränta knappast varken är önskvärt eller möjligt.

Ja, jag kan inte annat än hålla med honom. Hans avslutande rader är huvet på spiken:

Jag uppfattar det som hände på kongressen att partiet återigen distanserar sig från väljarna och att opinionen har stärkts som menar att det inte är så viktigt att vi genomför politiken.

Det tycks vara fler än tidigare som är inne på vänsterns gamla linje om att det viktigaste är att kritisera.

Ideologisk kompass må vara viktigt, men vi väljer inte folk till riksdagen för att debattera om vems utopi som är bäst, utan för att handgripligen styra landet och det innebär att handskas med den värld vi lever i, inte önsketänka om den bästa av alla världar.

