Tokyo

by danjo

Jag gissar att mina intryck av Tokyo så här långt är mycket osensationella – stort (och mycket sprawl för att använda ett branschord…), massvis med neonskyltar och reklam med ljud, trångt, god mat och fantastiskt bra tunnelbana. De har lyckats få till ett (relativt) överskådligt betalsystem dessutom, vilket ju gör SLs oförmåga att sjösätta sitt nya ännu mer sorglig.

Resan gick problemfritt, vilket känns lite som en seger med tanke på att jag hade ett byte på Heathrow. Det är nog den sämsta flygplatsen jag varit på. De två gånger jag bytt flyg där har präglats av ett underskott av information och ett överskott av korridorer fyllda med tillfälliga avstängningar och ombyggnader. Men efter bytet där så gick allt som på räls. Det enda som oroade mig i Tokyo var att det inte skulle gå att förstå skyltar på tåg och tunnelbanor, men det visade sig fungera bra. Det finns bra och lättbegriplig information trots att tunnelbanekartan ser ut som en skål mångfärgad spagetti.

Helgen har handlat mycket om shopping. Man skulle kunna ha ännu mer roligt här om man hade en nolla till på lönen… Lina, Björn och Vera har guidat mig runt i Harajuku, Shinjuku och Shibuya och massor med affärer. Det har resulterat i ett inköp av en tröja, och jag har hittills lyckats undvika några ännu större utgifter… Idag regnar det så mina planer att se Kejsarpalatset tror jag får vänta någon dag.

